lördag 28 april 2012

Rotorua

Eftersom som vi hade spöregn i Rotorua på fredagen beslutade vi oss för att stanna ytterligare en natt på en campsite vid en sjö utanför staden för att sedan fara till Waiotapu ("geothermal area" vet inte vad man kan kall det på svenska...) på lördagen. Det beslutet visade sig vara lyckat då det faktiskt sprack upp och blev ganska fint.
Eftersom vi oftast går och lägger oss ganska tidigt då det blir mörkt så tidigt här, vaknade jag i vanlig ordning strax innan 7 lagom till soluppgången och hann då fota lite innan det var dags att göra frukost och ge sig iväg.




Väl framme i Waiotapu var vi bland dom första att anlända då dom öppnade 8.30 och vi hann då gå omkring i parken utan en massa andra turister att trängas med...





Efter rundturen körde vi en kort bit till en närliggande gejser som skulle ha utbrott 10.15. Vi funderade på hur det kunde vara så exakt då den hade utbrott samma tid varje dag, men det visade sig att dom tillsatte en kemikalie som bröt ytspänningen och på så sätt satte igång utbrottet...



Efter Rotorua körde vi iväg till Waitomo Caves där vi nu sitter och väntar på att få fara iväg på Black Water Rafting nere i grottorna om ungefär en timme. Jag återkommer med bilder från det äventyret senare. Vi kommer efter Waitomo Caves att fortsätta ner till Tongoriro National Park där vi ska vandra över Tongariro Alpine Crossing, en 8 timmars "hike" som tydligen ska vara NZ bästa vandring man kan göra över en dag. På denna tur har man även möjlighet att bestiga vulkanen som gestaltar Mount Doom i Sagan om Ringen vilket vi så klart tänkt göra!!!

På återseende

3 kommentarer:

  1. Riktig roligt att läsa din blogg nu när du uppdaterar oftare ;). Här hemma är vi ju så nyfikna att veta vart du håller hus och hur du mår! Och vilka fina bilder du tar. Många av de skulle man ju vilja göra förstoringar av :)
    Här hemma har vi (jag) både igår och idag kunnat ligga och sola i bikini i våran "hörna". Så man känner att sommaren närmar sig fastän vi har en hel del snö kvar än. Imorgon är det Valborg och självklart ska det grillas. Du vet ju hur vi är...som vanligt så är vi ute i sista sekunden med att fixa saker...så imorgon är det dax att köpa en ny grill eftersom vi ska vara hos oss!
    Ha en fortsatt härlig resa. Vi längtar efter dig! Många kramar från Janne, Liam och Anna.

    SvaraRadera
  2. Jag försöker uppdatera så ofta jag får tag i internet och har några bilder att lägga upp, jag har ju dessutom lite mer att skriva om nu när vi gör annat än att sitta på skolan och skriva :)
    Det är så mycket roligare att fota när man har en systemkamera, antar att det kommer bli många fotografier tagna i Kroatien när hela släkten har nästan nya kameror! :)
    Åhh vad skönt med vädret, här blir det kallare och kallare då vi färdas söderut nu och det börjar märkas att det är höst... låter dock bra att det är varmt när vi kommer hem! Skönt med en ny grill, jag hoppas att vi får komma och smaka grillat i sommar då (Weber grillat tom eller? :)) Hörde att Fanny träffat Janne och Liam, och att Liam var lite blyg, nu börjar jag ju bli rädd att han inte ens kommer att känna igen mig när jag kommer hem....
    Tack så mycket, längtar efter alla där hemma nu också, men nu är det ju inte så länge kvar heller...
    Kram

    SvaraRadera
  3. Nu är det ett tag sen jag läste din "dagbok",för Leif nybliven pensionär) och jag har varit på resade fot i flera veckor. Sundsvall - Stockholm - Barelona. Nu känns det härligt att var hemma igen. Som jag sagt förut, det är fantastiskt att få följa dig på dina äventyr. Imponerande hur du uttrycker dig både i skrift och bild. Mamma och pappa firade valborgs här med oss och jag kan avslöja att de är nästan sjuka av längtan efter dig. Alla längtar vi till du kommer hem så vi får höra om dina äventyr in live. Kram Monica

    SvaraRadera